Števo Eisele o sezoně F1: Verstappenovi soupeři nestíhají, Ferrari je nevrlé a ostatní se mohou učit od Alonsa

6 minut čtení
Autor: Jakub Vaverka

Sezona Formule 1 je v plném proudu, a přestože se může zdát, že je o všem jasno, opak je pravdou. Mluvili jsme s jedním z nejpovolanějších lidí na Slovensku a v České republice – komentátorem Števom Eiselem.

Soutěže o ceny a další zajímavosti najdete na našich sociálních sítích
Facebooku, Instagramu a na Tik-Toku.

Titul Maxe Verstappena je otázkou času

Števo, stane se Max Verstappen potřetí v řadě mistrem světa F1?

Otázkou v tuto chvíli není, zda Max Verstappen získá třetí titul v řadě, ale jak brzy ho získá. Vypadá to, že je s vozem RB19 v absolutní symbióze a konkurence s ním prostě nestíhá. S pokorou musíme brát v úvahu matematiku a nepředvídatelné okolnosti, ale nikomu to nepřejeme. Mám na mysli nemoci, zranění, zlomeniny a podobně, které si opravdu nepřejeme, tím spíš, že jsme byli svědky bolesti a utrpení v posledních letech.

Je reálné, aby Red Bull Racing našel do konce sezony 2023 vážného soupeře?

V první řadě klobouk dolů před všemi inženýry a mechaniky Red Bull Racing za způsob, jakým pozvedli už tak skvělý loňský monopost. Je to velmi nepříjemná vizitka pro všechny konkurenty, snad s výjimkou Aston Martinu, který překvapil nejen své soupeře, ale i sám sebe. Bude však velmi obtížné jej pozvednout na vítěznou úroveň. Nemělo by se zapomínat, že Aston Martin má dlouhodobou taktiku.

I Fernando Alonso neustále zdůrazňuje, že se soustředí na další sezónu. Budují novou továrnu a pak budou očekávání přirozeně vyšší. Co je absolutní „průser“, to jsou Mercedes a Ferrari, oba zaváhali a nebyli schopni udělat krok navíc, výkon navíc. U Ferrari probíhá restrukturalizace a očekávalo se to, ale ambice jsou v této stáji vždy nejvyšší. Mercedes nezvládl novou éru, minul se s filozofií a rok a půl mu trvalo, než odepsal úzké bočnice. A tím, že přepracoval celý monopost, se z toho automaticky stal běh na dlouhou trať. Nikdy nevíte, jestli při hledání odpovědí neodhalíte extra potenciál monopostu, ale navenek to vypadá, že náskok Red Bullu je v současnosti nedostižný.


Zdroj: instagram.com/stevoeiselef1

Fernando Alonso prožívá své druhé mládí

Který jezdec tě v letošní sezóně zatím nejpříjemněji překvapil?

Zní to až komicky, protože Fernando Alonso vždy jezdil na hraně, ale konečně má stroj, se kterým může útočit na stupně vítězů a snad brzy i na vítězství. Ve svých 41 letech je obdivuhodné, jak to všechno zvládá. Opět vidíme toho zakousnutého pitbula Alonsa, který se snaží využít každé chyby svých soupeřů, plus jeho mediální hry nebo zkracování si šikan. On to prostě umí. Myslím, že zbytek startovního pole by se od něj mohl učit. Příjemně překvapil i Yuki Tsunoda v AlphaTauri, kde bojuje s mizerným monopostem, a zaujal i návrat Nica Hülkenberga do Haasu, což je jemné osvěžení.

Kdo tě naopak ve startovním poli z jezdců zklamal, od koho jste čekali víc?

Tohle je velmi nepříjemné glosovat, protože v F1 jste přímo závislí na kvalitě monopostu. Abych šel popořadě, jezdci Ferrari Leclerc se Sainzem dělají příliš mnoho chyb. Jestli je to proto, že se snaží z monopostu dostat to, co v něm není, nevím, ale nemělo by to být omluvou. U Aston Martinu je zklamáním Lance Stroll, přímé srovnání týmových kolegů zní naprosto brutálně. Kdyby jeho otec nevlastnil tým, byl by zralý na odchod.

Pak tu máme jezdce jako Checo Pérez z Red Bull Racingu a Esteban Ocon z Alpine, kteří jsou velmi dobří, ale mají dlouhodobý problém, že jednou za pět, jednou za deset víkendů předvedou fantastický výkon, což prostě nestačí. V tom je Max Verstappen neuvěřitelný borec a všimněte si jeho konzistence, jak útočí z každé pozice, předjíždí a nedělá zbytečné chyby. On je měřítkem, vzorem spolehlivosti. Lewis Hamilton stále drží laťku vysoko a já netrpělivě čekám, kdy mu Mercedes opět dá stroj schopný útočit na vítězství.

Mercedes netrefil filozofii

V čem vidíš největší problém současného Mercedesu a jak dlouho ještě Hamilton v F1 vydrží?

Mercedesu poprvé po deseti letech, během nichž posbíral osm titulů konstruktérů, unikla filozofie vozu a trvalo mu rok a půl, než to dohnal. Je to šokující, ale takový je svět Formule 1. Teď začínají od nuly a budou to mít těžké dohnat. Záleží také na motivaci Lewise Hamiltona, koneckonců už mu mnoho sezón v kariéře nezbývá. Očekávám však, že podepíše smlouvu na další dvě nebo tři sezony. Nevím, jestli bude chtít jet až do změny pravidel v roce 2026, to je velký otazník. Celý Mercedes mu chce dopřát osmý titul, ale zda se jim to podaří, těžko říct.

Závod v Imole byl z pochopitelných důvodů zrušen. Jak velký problém to pro formuli 1 představuje z hlediska financí, marketingu a sponzorských smluv?

Nebylo to nic jednoduchého, bylo to oznámeno poměrně brzy, v sázce byly životy a majetek lidí, nebylo možné uspořádat závod pro sto tisíc příznivců během několika dní, i když trať samotná nebyla poškozena. Také morálně by to bylo zcela vyloučené. Bylo učiněno jediné správné rozhodnutí. Z ekonomického hlediska sice týmy zaplatily dopravu a logistiku, ale hodně se ušetřilo na jiných věcech. Záleží také na promotérovi a F1, jak se dohodnou, případně vis major by promotér neměl platit roční poplatek 20-25 milionů eur. To jsou také peníze, z nichž polovina jde týmům. Asi v tom najdou nějakou rovnováhu, aby se vlk nažral a koza zůstala celá.

Ricciarda neuvidíme, Pérez zůstane

Myslíš si, že sledujeme poslední sezónu Sergia Péreze v týmu Red Bull Racing?

Nemyslím si to, Checo zůstane v Red Bullu i v příští sezoně. Je to spolupráce, která funguje. Pérez není příliš rychlý pro Verstappena, který je výjimečný talent. Zároveň je dostatečně zkušený na to, aby pochopil okolnosti. Je to Mexičan, pro Red Bull Racing je zajímavý z hlediska latinskoamerického trhu, takže je tu i komerční aspekt. V organizaci Red Bullu není nikdo, koho by mohl oslovit nebo vytáhnout. Ricciardův návrat není reálný a Tsunoda určitě potřebuje čas.

👉 VSTUPENKY a ZÁJEZDY na závody Formule 1 a navíc s 5% SLEVOU při použití promo kódu: „STEVOF1“ 🎫.

Daniel Ricciardo je rezervním jezdcem týmu Red Bull Racing. Je tedy podle tebe nereálné, že ho v dohledné době uvidíme v monopostu RBR nebo AlphaTauri, a to i během závodu?

Daniel Ricciardo je v letošní sezóně neoficiálním maskotem týmu Red Bull Racing, oficiálně je třetím jezdcem. Jezdí na simulátoru, jezdí na promo akce. Neočekává se, že by dostal šanci v testech nebo v závodě. V hierarchii Red Bullu a AlphaTauri, kde máme 4 jezdce, je momentálně na šestém až sedmém místě. Bude prostě muset, i když je to kruté, doufat v nepředvídatelné negativní okolnosti, které ho dostanou do monopostu.

Nic nového u Ferrari

Která z velkých cen se ti letos zatím nejvíce líbila a proč?

Vím, že je to klišé, ale užívám si každou. Ať už se předjíždí nebo ne, ať už je tam velké vzrušení nebo jsou tam nehody, vždycky je to srdeční záležitost, které si vážím a užívám si ji. Australské drama bylo na samém konci šílené, kvalifikace v Monaku byla úžasná a my jsme ji živě komentovali před fanoušky. To byl zážitek, na který nikdy nezapomenu. Beru, když si fanoušci rýpnou, že je rozhodnuto už před startem. Chybí tam jiskra, co si budeme nalhávat, když Verstappen, Pérez a Alonso jsou před každým závodem našimi papírovými favority na pódium. Co se týče mého nadšení, tak to neopadá. Chtělo by to ale větší rozmanitost? Rozhodně ano.

Jak hodnotíš dosavadní výkony Ferrari? Co zlepšit a v čem?

Jsem trochu zklamaný, ale u Ferrari mám pocit, že už patnáct let říkáme to samé, tedy že potřebují čas a potřebují klid uvnitř továrny. Neustále tam dělají změny, chybí jim stabilita, evidentně tam chybí inženýrské mozky, které se nechtějí stěhovat z Velké Británie do Maranella. Je to frustrující, protože Ferrari má největší fanouškovskou základnu a my potřebujeme, aby tam nahoře bojovali o vítězství. Škoda, že tam nejsou.

„Loni to byla naprostá fantazie, museli na nás zavolat ochranku, aby rozehnala dav fanoušků ze Slovenska a České republiky.“

Zkus před pokračováním sezony vyslovit předpověď, která se může zdát nereálná, ale podle tebe se vyplní.

Věštění, uf, teď se musím pořádně zamyslet. Je úplně jedno, co řeknu, protože se to buď vyplní, nebo ne. Kdybych řekl, že Lewis Hamilton vyhraje závod nebo že Ferrari ovládne velkou cenu, to by se stát mělo, ne? Ale oni na to čekají už více než rok. Dejme si nějaký úlet, takže říkám, že během soutěžního víkendu uvidíme za volantem Micka Schumachera.

Števo, i letos se s fanoušky setkáš naživo při některých velkých cenách. Kde to bude možné?

Hungaroring je pro nás tradičně domácí velkou cenou. Nemohu se dočkat, až se tam v květnu setkám s fanoušky. Loni to byla naprostá fantazie, museli na nás zavolat ochranku, aby rozehnala dav fanoušků ze Slovenska a Česka, což se stalo při žádosti o ruku. Přišla ochranka, na jedné straně mě vzala za ruku, na druhé Pepu Krále a Ríšu Gondu. Prý jsme blokovali dopravu za hlavní tribunou, ale jejich rozhodnutí chápu. V Rakousku nebo Maďarsku je to opravdu svátek, potkat davy vášnivých fanoušků je úžasné povzbuzení. Letos se chystáme i do Singapuru, také jdu do neznáma a začínám být lehce nervózní, ale už se nemůžu dočkat. Rozhodně to bude pecka.

I vy můžete zažít atmosféru Formule 1 naživo! Podrobnosti najdete na tomto odkazu.