Pohled za kulisy fanouškovské kultury ve Španělsku: Fotbal jako každodenní menu

6 minut čtení
Autor: Ladislav Harsányi

Ve Španělsku je fotbal vášeň. Vždy tam hrály – od padesátých let minulého století až po současnost – ty nejtřpytivější hvězdy. Od Di Stéfana, Puskáse, Kubalu přes Cruyffa, Stoičkova a Ronaldinha, Figa, Zidana až po brazilského Ronalda či portugalského C. Ronalda, Argentičana Messiho.

Sledujte nás i na našich sociálních sítích Facebook Instagram – Tik-Tok

Týdenní fotbalové menu

Na Pyrenejském poloostrově je fotbal takříkajíc denní potravou pro fanouška. Tak si to vezměme den po dni. Týdenní menu vypadá často takto:

Pondělí: La Liga, Segunda División
Úterý:  Liga mistrů, Copa del Rey
Středa: Liga mistrů, Copa del Rey
Čtvrtek: Evropská liga, Copa del Rey
Pátek:  La Liga, Segunda División
Sobota: La Liga, Segunda División
Neděle: La Liga, Segunda División

Fotbal, politika, ekonomika

Tyto tři fenomény jsou v zemi silně provázány. Souvisí to s politickou mapou Španělska, která vytváří pestrou mozaiku 17 autonomních společenství, které se člení na provincie. Prim hraje samozřejmě Katalánsko se silnou ekonomikou a častými pokusy prosadit svou nezávislost. A tak logicky je El Clásico mezi FC Barcelona a Realem Madrid také ztělesněním politické rivality. Hrdí jsou však i Baskové (Bilbao, San Sebastian) či Andalusané (Sevilla).

V rámci těchto měst či regionů se konají velké derby zápasy. Baskické (Athletic Club – Real Sociedad), galicijské (Celta Vigo – Deportiva La Coruně), asturské (Real Oviedo – Sporting Gijón), na Kanárských ostrovech je to dvojice Las Palmas – Tenerife, v Katalánsku FC Barcelona – Espanyol, nyní se k nim výrazněji přidružila Girona, madridské Real versus Atlético, v provincii Alicante souboj Hercules – Elche, a tak dále.

Zápasy La Ligy generují hlavně v zápasových dnech nezanedbatelné ekonomické příjmy, poskytují pracovní příležitosti, díky turistům – fanouškům si přijdou na svá ubytovací zařízení, doprava, restaurační služby.

Například v Madridu jsou úzké vazby mezi restauracemi a fanoušky. Fotbaloví příznivci se v nich shromažďují před zápasy z celého světa. Mezi nejvyhledávanější patří madridské bary Asador Donostiarra a Mesón Txistu.

Nadvláda Realu Madrid s Barcelonou 

Nejpopulárnějším klubem v zemi je 14násobný vítěz Ligy mistrů/EPM Real Madrid. Královský klub je nejsledovanějším španělským klubem i na sociálních sítích, nejen doma, ale i v celosvětovém měřítku – má přes 329 milionů sledovatelů. Hned za ním se nachází FC Barcelona. A moc nezaostává v popularitě, na sociálních síti ho mapuje více než 311 milionů lidí. Třetí Atlético Madrid už dosahuje řádově mnohem nižších počtů – jen něco přes 35 milionů.

Vysoké ceny přenosů a vstupenek

Sledovat fotbalové zápasy na televizní obrazovce ve Španělsku není levný špás, je to nejdražší z TOP 5 evropských lig. Televizní kanály Movistar a Orange, které vlastní práva na La Ligu, La liga Hypermotion (komerční název druhé ligy) a Ligu mistrů, vyhnaly ceny v posledním období velmi vysoko. Kdo chce mít tento kompletní vysílací balíček, měsíčně zaplatí 109,45 euro.

Ani lístky na zápasy nejsou nejlevnější. V případě sezónních permanentek si snížíte cenu na zápas. Permanentky na místa nejnižší kategorie se na aktuální sezónu 2023/2024 La Ligy podle periodika Marca pohybují od nejlevnějších na Granadu (175 eur) po nejdražší Cádizu (450). Na nejlepší místa jsou v rozmezí od 540 eur (Granada) do 2 307 eur (Real Madrid).

Co se týká zápasů venku, tak i vzhledem k často velkým vzdálenostem necestuje ve Španělsku tolik fanoušků v porovnání s dalšími předními ligami v Evropě na soupeřovy stadiony. Většina klubů souhlasila s tím, že pro hostující fanoušky se sníží ceny vstupenek pro aktuální sezónu na 30 eur.

Divácký zájem v minulé sezóně v La Lize sice nebyl špatný (v průměru 29 584 diváků na zápas), ale bylo i mnoho stadionů se „svítícími“ prázdnými sedadly. Klub FC Barcelona, ještě na svém Camp Nou (pro přestavbu se přestěhoval na Olympijský stadion na Montjuicu), měl v minulé sezóně průměr 83 497 diváků, nejvíc v Evropě.

Maskoti získávají na popularitě

Velké oblibě se ve Španělsku těší maskoti. Nejčastěji jsou z říše zvířat, respektive ptáků, ale najdeme mezi nimi i strom (palmu), Yetiho, ponorku či okurku. Jeden z prvních klubů, který pochopil marketingový dosah maskota, byl Villarreal. Zrodil se Groguet ve žlutých a modrých barvách klubu ve tvaru ponorky (žlutá ponorka je přezdívka klubu).

Tak například Atlético Madrid má „mývala“ (medvídek čistotný) jménem Indi, Valencia netopýra Penata, Deportivo Alaves lišku Zorra Babazorru, Elche také lišku Datigol, RCD Espanyol dvě andulky Perica a Pericu, Levante UD dvě žáby – Blaua a Granu. Ve většině těchto případů má vybrané zvíře jasný vztah k městu nebo regionu.

Dalším klubem, který se rozhodl pro jedinečný design, byl CD Leganés se Super Pepinem, okurkou, která má na sobě plášť superhrdiny. Souvisí s tím, že město je charakteristické pěstováním okurek. Postavička se stala velmi populární a vyvolala značný rozruch na sociálních médiích. Maskoti se dokonce utkali poprvé i na soutěži, kterou zorganizovala La Liga ve spolupráci s druholigovým CD Leganés na stadionu Municipal Butarque v listopadu 2023.

Klubové hymny jako neodmyslitelná součást

Neodmyslitelně patří ke španělským klubům. Mnohé z nich jsou otextovány v jazyce autonomní oblasti či regionu. Pochopitelně, že to platí i o katalánském FC Barcelona. Cant del Barca vyzařuje pocit bratrství a jednoty. Mluví o základních hodnotách klubu, jako jsou respekt, úsilí, ambice, týmová práce a pokora. Fanoušci Blaugranas ji zpívají od roku 1974.

Real Madrid ve své Hala Madrid y nada más (ve volném překladu Pojďme Madrid a nic víc), která vyšla u příležitosti 10. triumfu klubu v Lize mistrů (2014), odráží neochvějnou důvěru klubu a jeho příznivců. Strhující text a melodie mají inspirovat hráče na hřišti i fanoušky na tribunách a vytvořit tak atmosféru ryzího nadšení.

KOMPLETNÍ NABÍDKA ZÁJEZDŮ NA LA LIGU