Formule 1 a peníze. Je to opravdu zlatý důl?

4 minuty čtení

Všichni známe pořekadlo, že peníze hýbou světem. Jinak tomu není ani ve sportu. Zatímco ve fotbale, hokeji nebo jiných sportech platí „zaplať a můžeš vyhrát“, ve světě motorsportu je to spíše „zaplať a můžeš si zahrát“.

Pokud se podíváme na finanční situaci jednotlivých týmů Formule 1, téměř všechny jsou na nule, tzn. že sice nejsou v červených číslech, ale ani zisk není velmi znatelný. Jak to tedy funguje z finančního hlediska?

Vzhledem k zvláštnímu roku 2020 budeme raději pracovat s čísly z roku 2019. Za tuto sezonu vygenerovaly jednotlivé týmy F1 příjmy v hodnotě 2 miliard dolarů. Kolik z toho však tvoří zisk? Méně, než byste čekali.

Sledujte nás i na Instagramu. Více zajímavostí ze světa sportu najdete na @fotbaltour_cz

Nejprve výdaje

Jako v každém byznysu, tak i ve světě Formule 1 pracujeme s příjmy a výdaji. Pokud chcete být ziskoví, musíte vydělat více, než jste schopni utratit.

Začněme tedy nejdříve s výdaji, které jsme zprůměrovali. Ty se dělí na čtyři hlavní kategorie:

  • Výzkum a vývoj (56 mil USD ročně)

Tato část byznysu se věnuje zejména testování a inovacím, aby jednotlivé týmy dokázaly držet krok s konkurencí. Jde zejména o vývoj nových komponentů, aerodynamické testy, vylepšení motoru, ale i samotné testy na okruhu.

  • Platy (58 mil USD)

Celkem jasná kategorie. Výplaty jednotlivých zaměstnanců, inženýrů, mechaniků, ale i samotných pilotů, včetně Hamiltonova 40 milionového platu.

  • Komponenty (53 mil USD)

V postatě vše, co je třeba na poskládání monopostu. Spojlery, brzdy, převodovka, ale i koupě motorů od jednotlivých výrobců. Celková cena za jedno vozidlo je zhruba 12-14 milionů dolarů. Jen motor stojí přes 10 milionů.

  • Provoz týmu (50 mil USD)

Sem patří vše, co je nezbytné pro fungování stáje. Náklady na logistiku, ubytování, strava, palivo do monopostů, IT komponenty, vybavení stáje a mnoho dalšího.

Dohromady to vychází na přibližně 220 milionů za sezonu. V průměru, protože rozpočty jednotlivých týmů Formule 1 jsou diametrálně odlišné. Tuto hypotetickou částku tedy týmy utratí v průběhu roku. Pojďme však na opačnou stranu.

Odkud přicházejí peníze?

Co se týče příjmů, i zde máme několik kategorií, v závislosti na jednotlivých stájích.

První kategorií jsou FOM Payments. Jde o příjmy, které jednotlivé týmy dostanou od vedení Formule 1. Zde je to trochu komplikovanější.

Na začátku se rozdá 36 milionů USD všem týmům, které působí v soutěži minimálně dva roky. Následuje kategorie na základě umístění v uplynulém ročníku. Čím lépe jste skončili v uplynulém ročníku, tím více peněz dostanete od organizátorů.

První Mercedes dostane 61 mil. USD a poslední Williams jen 13 mil. USD. Potud je to docela fér, každý dostane tolik, kolik si zaslouží. Ale jdeme dál.

Je tu takzvaný Ferrari bonus nebo LST (Long standing team), kde červená stáj s koníkem dostane od soutěže 68 mil. USD. A to zkrátka jen proto, že tam jsou.

Nejzáhadnější platbou je tzv. CCB (Constructors Championship Bonus), kde si čtyři týmy (Mercedes, Ferrari, McLaren a RedBull) vyjednaly krásných 33-41 mil. USD od soutěže za výsledky v uplynulých 4 letech.

Dále je tam 35 mil. USD pro Mercedes za dva tituly po sobě, 35 mil. pro RedBull za podpis smlouvy s ohledem na televizní přenosy a 10 mil. USD pro Williams jako „heritage payment“, čili něco v tom smyslu, že jsou tváří F1 už velmi dlouho.

A už jen z tohoto rozdělení peněz je jasné, že některé týmy jsou předurčeny k tomu, aby byly vysoko na startovním roštu. Jenže toto byly jen peníze od samotných organizátorů soutěže. Zbytek si týmy shánějí samy.

Další příjmové položky

Další formou příjmu jsou nepochybně sponzoři. Každý tým má své vlastní sponzory, kteří si umístí své loga na jednotlivých částech monopostu. Samozřejmě nejvíce zaplatí týmům, které jsou na předních místech, protože ty dostávají v televizních přenosech nejvíce prostoru.

Investice do jednotlivých stájí také tvoří značnou část příjmů. Je to vlastně suma peněz, kterou vlastníci nalijí do svých týmů. Daimler AG, jako jeden z největších výrobců automobilů, vyrábí Mercedesy a také vlastní tým F1 Mercedes AMG Petronas.

RedBull vlastní stejnojmennou stáj a kromě toho ještě i Alpha Tauri a a tak dále. Je samozřejmé, že čím bohatší vlastník, tím více peněz putuje do rozpočtu týmu. Proto existují bohaté týmy, které mají v podstatě neomezené možnosti, ale zároveň i chudé týmy, které počítají každý šroub a každý litr paliva.

Poslední kategorií jsou příjmy za jezdce. Zjednodušeně řečeno jde o peníze, které otcové zaplatí za to, aby jejich synáčci mohli závodit. Jde hlavně o Lance Strolla a Nikitu Mazepina.

Například pan Lawrence Stroll v roce 2017 zaplatil Williamsu přibližně 30 mil. USD, aby jeho syn mohl sedět v jejich autě. A vždy, když tatínek zvedl kotvy, bral s sebou i svého syna. Nejdříve do RacingPointu a aktuálně je hlavním živitelem stáje Aston Martin.

Tento druh příjmů se výlučně váže k chudším týmům, které zoufale potřebují každý dolar. Když všechny tyto příjmy zprůměrujeme a dáme si je dohromady, tak to vychází na přibližně 227 milionů USD. Pokud si od této částky odečteme již zmíněné výdaje v hodnotě přibližně 220 mil. USD, tak celkový zisk stáje vychází na zhruba 7 milionů.

Takový Mercedes v roce 2019 utratil cca 425 mil. USD, ale zároveň vydělal 420 mil. USD. Nachází se tedy ve ztrátě 5 mil. USD. Na opačném konci pole se podíváme například na Haas, který utratil 150 mil. USD, ale zároveň vydělal stejné množství, čili je na nule.

Na to, abyste zvýšili své příjmy, musíte do svého projektu vložit obrovské množství peněz. Ať už na vývoj, komponenty, platy nebo režii. Je tedy krásně vidět, že je úplně jedno, kolik peněz vrazíte do své stáje, stejnou úměrou vám porostou příjmy. Čili jste na nule. Rozdílem je však počet vítězství a titulů.

Jaký má tedy smysl závodit?

Formule 1 není o zisku jednotlivých stájí, ale o tom, jak dostat do povědomí váš byznys a vaši značku. Lidé si koupí auta Mercedes nebo Ferrari, protože vidí, že už desetiletí jejich vozidla závodí v F1.

Samotná stáj sice nevydělá hodně během sezony, ale mateřská společnost se topí v penězích, protože lidé si kupují jejich osobní vozidla. Podobně to funguje i s nápoji RedBull. Ano, každý zná tu značku, ale pokud Vettel vyhraje čtyři tituly v monopostu s červeným býkem, zisky společnosti stoupají raketovým tempem.

A to je důvod, proč jednotlivé společnosti působí ve Formuli 1.

Svítá se na nové časy

Časy nekonečných rozpočtů však tento rok skončí. Od příští sezony se ve Formuli 1 zavede finanční strop. Je to něco podobného jako platový strop v NHL. Nikdo nebude moci utratit více než 145 mil. USD. Zajímavé však je, že každý tým momentálně funguje s vyšším rozpočtem.

Na to nejvíce doplatí bohaté týmy jako Mercedes, Ferrari a RedBull. Takový Mercedes se bude muset rozloučit s dvěma třetinami svého astronomického rozpočtu 420 mil. USD. Přinese to však větší vyrovnanost na startovním roštu a hlavně obrovský důraz na efektivní využití peněz.

Dočkáme se konečně ročníku, kde nebude boj o titul jen ve znamení dvou stájí?

KOMPLETNÍ NABÍDKU ZÁJEZDŮ A VSTUPENEK NA FORMULI 1 NAJDETE ZDE.