F1: Spielberg, okruh mnoha jmen

Čtení na 4 minuty

Než se objevily závody na známém Hungaroringu, byla pro Čechy roky jedinou dostupnější destinací Velká cena Rakouska, kde mohli na vlastní oči vidět nejrychlejší monoposty světa.

Mohli, i nemohli, protože Rakousko, ačkoli mělo zaručený status neutrality, se v dobách studené války řadilo k západním státům.

A právě tuto zemi emigranti využívali jako přestupní stanici při cestě za lepším životem, což tehdejšímu režimu nebylo po vůli. Dostat se za přísně střeženou železnou oponu bylo proto mnohem komplikovanější, než je tomu dnes.

Proto pokud vás už omrzel okruh nedaleko maďarského hlavního města, který tradičně navštíví nejvíce českých fanoušků, je nejvyšší čas vyzkoušet něco nového.

Pod malebnými vrcholy Alp zažijete trochu jinou atmosféru, než na okraji maďarské pusty. Samozřejmostí je i bohatý doprovodný program pod hlavičkou Červených býků, kdy můžete vidět i něco z historie Formule 1.

Svou obnovenou premiéru zažila Velká cena Rakouska v roce 2014. Poprvé se přitom závodilo na letišti v štýrském Zeltwegu už v roce 1963.

Byly to nemistrovské závody a vyhrál je australský trojnásobný mistr světa Jack Brabham. O rok později už se tu závodilo o mistrovské body a svou jedinou Velkou cenu v kariéře zde vyhrál Lorenzo Bandini na Ferrari.

Pak se Formule 1 z Rakouska vytratila a až úspěchy Jochena Rindta byly impulsem k tomu, aby přes silnici za letištěm vznikl nový okruh.

Ten dostal název Österreichring, ale nikdo ho nenazval jinak než Zeltweg. Poprvé se tady jelo v roce 1970, ale místní fanoušci si museli počkat na vítězství domácího jezdce až do roku 1984, kdy se zde ve své třetí mistrovské sezoně radoval Niki Lauda.

No a právě zde o rok později oznámil definitivní konec své kariéry jezdce F1.

Österreichring patřil spolu s Monzou a anglickým Silverstone ke třem nejrychlejším tratím v kalendáři F1. V roce 1987 se tu ale na dlouhou dobu jezdilo naposledy. Okruh už tehdy přestával vyhovovat požadavkům na bezpečnost.

Už v pátečním tréninku zde měl kuriózní nehodu Švéd Stefan Johansson na McLarenu, který v rychlosti 225 km/h srazil vystrašeného jelena pobíhajícího po trati. Závody se kvůli kolizím podařilo odstartovat až na třetí pokus, což byl poslední hřebík do rakve Velké ceny Rakouska.

Závody v Rakousku se v roce 1997 na sedm sezón vrátily do kalendáře Formule 1. Österreichring jako jeden ze svých prvních projektů přestavěl Němec Hermann Tilke v letech 1995-96.

Ten vypustil rychlou pasáž mezi šikanou Hella-Licht a zatáčkou Dr. Tiroch, další zatáčky dostaly menší poloměr a okruh nejen, že se zkrátil (o více než 1,6 km), ale také se zpomalil.

Nadále však kladl na jezdce velké nároky. Přestavbu okruhu tehdy zaplatil místní telekomunikační operátor a tak se musel změnit název okruhu na A1 Ring.

A aby vypadal jako nový, jako místo konání se už neuváděl Zeltweg, ale nedaleká obec Spielberg.

Při přestavbě okruhu už nezůstaly peníze na rekonstrukci boxů, a tak se Velká cena Rakouska opět po sezóně 2003 vytratila z kalendáře F1.

Okruh koupil rakouský miliardář Dietrich Mateschitz, který zbohatl na prodeji energetických nápojů. Ten s ním měl velké plány. Celý ho zboural, včetně infrastruktury a plánoval ho postavit nanovo, přičemž chtěl využít i starou část mezi šikanou Hella-Licht a zatáčkou Dr. Tiroch.

Plány mu ale zatrhla místní samospráva, která nesouhlasila s Mateschitzovými velkými úpravami. Ten rozzlobený prohlásil, že okruh je jen ztráta peněz a času. Svou pozornost obrátil raději na koupi týmu F1.

Situace se změnila až v roce 2008, kdy Red Bull za 70 milionů € nechal postavit nové boxy a zároveň i okruh, který kopíruje původní A1 Ring. Opět se měnilo i jméno, Österreichring dostal název po sponzorovi, který přispěl na jeho obnovu.

Na Formuli 1 však v Rakousku museli čekat dalších šest let. Opět se o to postaral Dietrich Mateschitz a jeho peníze potřebné k tomu, aby se na Red Bull Ringu konaly závody královny motosportu.

My se můžeme těšit na závody, které tu vždy byly zajímavé. Ať už svými nehodami nebo i vítězi. Někteří z nich si právě zde otevřeli svůj vítězný účet (John Watson, Alan Jones, Elio de Angelis) a pro jiné zůstalo prvenství pod Alpami jediným v jejich kariéře (Lorenzo Bandini a Vittorio Brambilla, který po vítězném průjezdu cílem havaroval).

NABÍDKU VSTUPENEK A ZÁJEZDŮ NA FORMULE 1 NAJDETE ZDE.